Premium

Získejte všechny články mimořádně
jen za 49 Kč/3 měsíce

Fanatická preciznost - McLAREN F1

Představme si, jak by dnes vypadal supersportovní automobil, který stvořila skupina světově nejlepších konstruktérů se zkušenostmi z Formule 1. Vůz, který stvořili geniální lidé, s neomezeným rozpočtem, nejvyspělejším technickým zázemím s těmi nejkvalitnějšími materiály, jež působí u běžných průměrných automobilů jako cosi z jiné dimenze.

O tom, jak by dnes takový automobil vypadal, jak by se řídil a choval na silnici, a jak by byl rychlý můžete denodenně přemýšlet, ale můžete si být stoprocentně jisti, že žádný konstruktér byť i té nejznámější značky sportovních vozů už dnes ani nikdy v budoucnu takové auto nepostaví. A pokud ano, legislativa a enviromentalistická politika nikdy nedovolí postavit takové auto na značky. Můžete se začít smát a povídat něco o Bugatti Veyron Super Sport, Koenigseggu Agera nebo o Pagani Huayra. Všechny tyto „hypersporty“ jsou na absolutním vrcholu dnešních technických možností. Jenže zásadní věcí, která tyto supermoderní auta odlišuje od McLarenu F1, je kompromis. A kompromis u supersportovního vozu znamená mimojiné logicky také větší hmotnost…

V roce 2014 tomu bude přesně 20 let co byl Mac F1 uveden do prodeje a toto auto je dnes stále nejrychlejším automobilem s atmosférickým motorem na světě. Za konstrukci je zodpovědný Gordon Murray jemuž poskytli finanční podporu a organizační zdroje Mansour Ojjeh (majitel TAG a akcionář McLarenu) a Ron Dennis. Otec F1, Gordon Murray svým způsobem dokázal naplnit neskutečně troufalou myšlenku Rona Dennise, který trval na tom, aby silniční auto od McLarenu nebylo „jen“ nejlepší na světě ve své éře, nýbrž aby byl vůz tím nejlepším, co vůbec kdy člověk dokázal sestrojit.

Plnohodnotný projekt se narodil v roce 1989 a  práce na projektu začaly v březnu roku 1990. jedním z hlavních cílů bylo přenést rychlost a jízdu monopostů F1 do silničního vozu. Přestože karbon je poddajný asi jako deska z hardoxové oceli, lidé z konstruktérského týmu (převážně hlavní designer Peter Stevens, mimochodem také tvůrce Lotusu Elan, Lotusu Esprit a Jaguaru XJR-15, který narýsoval ručně skoro celý McLaren F1) věděli, že si můžou s tímto materiálem dovolit téměř cokoli si zamanou. P.Stevens řekl doslova – „Forma nebyla omezena funkcí ani v nejmenším.“  Jedním z nejdůležitějších kritérií při tvorbě F1 byla mimo jiné samozřejmě co nejnižší možná hmotnost. A skutečně – až fanatismem závánějícími metodami se u tohoto dvanáctiválcového supervozu podařilo dostat na obdivuhodný údaj 1137 kg. Vše se vymýšlelo podle naprosto jasné vize Gordona Murraye, který vybavil celou továrnu a najal všechny inženýry (celkem dvanáctičlenný tým) ,  na které následně vysypal všechny své představy. Každičký díl na F1 měl od Gordona svůj předepsaný hmotnostní limit, jehož musel konkrétní dodavatel docílit v podstatě za každou cenu. Že to bude drahé? Nezájem! Murray osobně kontroloval při výrobě vše co si dokážete představit… Tento automobil je vlastně úplně prvním silničním, „sériovým“ vozem, u něhož byla lehoučká karbonová karoserie aplikována na monokokové šasi z téhož materiálu. Karbonový monokok = původ ve Formuli 1, dokonale pevná, extrémně lehká a astronomicky drahá záležitost. Přenos myšlenek z Formule 1 k supersportovnímu silničnímu vozu vypadal prakticky tak, že se rovnou zavrhl pohon všech kol, možnost přeplňovaného motoru způsobujícího „turboefekt“ a větší hmotnost, a také se zamítla veškerá zbytečná elektronika. Auto nemá ABS, kontrolu trakce, stabilizaci ani rádio.

O McLarenu F1 bychom měli mluvit jako o naprosto nadčasovém vozu, který v historii téměř nemá obdobu. Tuto nadčasovost můžeme v praxi přirovnat jen k několika málo automobilům, např. k Jaguaru E-Type. Od počátku byla systematicky utajována myšlenka třímístného trojuhelníkového uspořádání interiéru s umístěním řidiče doprostřed, s kterou přišel inženýr z Lotusu Barry Lett. Motor měl původně pocházet od Hondy, která McLarenu opakovaně přiváděla jasná vítězství v šampionátu F1. Murray si přál 4.5 litrový dvanáctiválec nebo desetiválec, jenže Honda tento motor nevyrobila, a tak byl zvolen šestilitrový, atmosférický dvanáctiválec od Bmw, který vyvinul Paul Rosche. Motor byl umístěn podélně uprostřed. Tento dvanáctiválec s výkonem 627 koní, o němž inženýři Bmw tvrdí, že vydrží bez problému až 8500 ot./min, je dnes stále považován za jeden z nejlepších motorů vůbec. Celkem známou a zajímavou věcí je také Gordonův nápad potáhnout plátky zlaté folie (24 karátů) motorový prostor a to kvůli dobré schopnosti odrážet teplo. Kompletní konstrukce trvala 11 měsíců a automobil byl schválen správní radou TAG McLaren v červnu 1991.

McLaren F1 byl představen 28. května roku 1992 ve Sportovním klubu v Monaku a vzbudilo ohromný zájem. Bylo to v předvečer závodu Grand Prix. Cena byla 530 000 Liber, a to bylo přesně tento den podle kurzu ČNB  neuvěřitelných 27 634 200 Kč, což bylo v této době neslýchané. I přesto hned složilo zálohu 10 zájemců. Ta činila 106 000 Liber na každé auto. Celkem bylo vyrobeno 106 vozů včetně 28 kusů závodní verze GTR. Bylo několik variant F1. Standardní silniční vůz, verze s dlouhou zádí GT, silniční LM (5 vyrobených kusů) a již zmíněná varianta GTR. V roce 1995 nasadil McLaren pod vedením Paula Lanzanta a Grahama Humphryse celkem 5 závodních verzí GTR do 24h Le Mans a těm se podařilo neskutečným způsobem tento vytrvalostní závod pokořit na první pokus. Patřilo jim 1., 3., 4., 5., a 13. místo.

McLaren F1 se stal skutečnou ikonou a kultovním vozem, který je i dnes něčím naprosto úžasným. Pravděpodobně dnes  jediný supersport jehož cena se vyšplhala více než na dvojnásobek původní hodnoty. Vůz je dnes tedy i perfektní finanční investicí. X♥ X

Nominujte autora do ankety Bloger roku

Autor: Vojtěch Hlavatý | neděle 8.12.2013 9:08 | karma článku: 11,21 | přečteno: 413x
  • Další články autora

Vojtěch Hlavatý

Příběh vozů Aston Martin - Nezestárnou.....

Aston Martin loni oslavil 100.výročí od založení automobilky. V dnešní rychlé online době s neustálým připojením ke stále většímu počtu sociálních sítí už jste to jistě zaznamenali a něco na toto téma jste si jistě přečetli. Pojďme se ale nad touto velkolepou a skutečně významnou oslavou narozenin alespoň na okamžik zamyslet trochu analagově. Připravil jsem pro vás skromný výlet po dlouhé čáře života jednoho z nejpozoruhodnějších automobilových výrobců světa.

24.2.2014 v 14:18 | Karma: 11,26 | Přečteno: 442x | Diskuse| Ostatní

Vojtěch Hlavatý

Prubířský kámen pravice! Církev není jen kostel!

V poslední době je toho všude plno. Především na stránkách levicověji zaměřených mainstreamových médií se objevují polemické materiály týkající se vrácení církevního majetku. Téměř ve všech takovýchto článcích se používá stereotypní argumentace, která se dá ve stručnosti vyjádřit jednou větou: Církev má být chudá...

27.12.2013 v 15:43 | Karma: 42,92 | Přečteno: 7717x | Diskuse| Společnost

Vojtěch Hlavatý

"Miluju věci, co jsou strop, ne prostřední..."

Asi přesně nevím jak správně by měl tento blog začít. Nevím, jak se má správně psát úvod k takové automobilové modle, jakou Alfa Romeo T33 Stradale bezesporu je. Asi jen slovo „ohromující“ může dobře popsat ty jemné a nádherné linie.

22.12.2013 v 23:16 | Karma: 8,50 | Přečteno: 423x | Diskuse| Věda

Vojtěch Hlavatý

Věnováno památce Oldřicha Uhlíka - nejlepšího českého karosáře

Výjimečný karosář s perfektním citem pro estetiku. Uhlík byl v první řadě slušný a čestný člověk - beze zbytku. Život mu připravil neskutečně těžkou životní cestu. Tak těžkou, že si to dnešní řemeslníci a živnostníci neumí ani představit. Chudoba, výcvik a následný boj na frontě první světové války, složité začátky, práce na vývoji firmy s nikdy nekončícími půjčkami. Je to možná pro někoho paradox, ale v protektorátu a za druhé světové války to nebylo pro Uhlíka a jeho karosárnu zdaleka tak zlé, jako potom, co následovalo. Rudej bolševickej teror!

22.12.2013 v 22:09 | Karma: 16,53 | Přečteno: 720x | Diskuse| Ostatní

Vojtěch Hlavatý

Ať žije Panna Maria Guadalupská! Ať žije Kristus Král! X♥ X

Ve čtvrtek 12.prosince katolíci slaví svátek Panny Marie Guadalupské. Zjevení Panny Marie v Mexiku v roce 1531 napomohlo k dokončení evangelizace Mexika. Panna Maria se zjevila indiánovi Juanu Diegovi na kopci Tepeyac. Zanechala u něj vzkaz pro místního biskupa v němž od něj žádala, aby na místě zjevení postavil kostelík. Biskup indiánovi nejprve nevěřil a chtěl od něj alespoň nějaký jednoduchý důkaz. Diego si logicky nevěděl rady, ale Panna Maria se mu zjevila po druhé a poslala ho na vrchol kopce Tepevac, kde rostly růže. Diego je měl natrhat, uschovat pod svůj plášť a donést je biskupovi.

11.12.2013 v 16:31 | Karma: 20,71 | Přečteno: 1028x | Diskuse| Společnost
  • Nejčtenější

Atentát na Fica. Slovenského premiéra postřelili

15. května 2024  14:56,  aktualizováno  17:56

Slovenského premiéra Roberta Fica ve středu postřelili. K incidentu došlo v obci Handlová před...

Fico je po operaci při vědomí. Ministr vnitra mluví o občanské válce

15. května 2024  19:25,  aktualizováno  23:12

Slovenský premiér Robert Fico, který byl terčem atentátu, je po operaci při vědomí. S odkazem na...

Pozdrav z lůžka. Expert Antoš posílá po srážce s autem palec nahoru

13. května 2024  18:48,  aktualizováno  14.5 22:25

Hokejový expert České televize Milan Antoš, kterého v neděli na cestě z O2 areny srazilo auto, se...

Fica čekají nejtěžší hodiny, od smrti ho dělily centimetry, řekl Pellegrini

16. května 2024  8:42,  aktualizováno  15:38

Zdravotní stav slovenského premiéra Roberta Fica je stabilizovaný, ale nadále vážný, řekl po...

Novotný je na vyhazov z ODS. Výroky o Slováčkové překročil hranici, řekl Benda

12. května 2024  12:11

Starosta Řeporyjí Pavel Novotný překročil hranice, které by se překračovat neměly, kritizoval v...

Do Gazy dorazily po americkém provizorním molu první kamiony s pomocí

17. května 2024  11:12

Do Pásma Gazy se ráno dostaly první dodávky humanitární pomocí přes provizorní molo, které tam ve...

Muž ve Francii se pokusil podpálit synagogu, policisté ho zastřelili

17. května 2024  9:50,  aktualizováno  11:11

Policie v Rouenu na severu Francie v pátek ráno zastřelila muže, který se pokoušel podpálit...

Opilý muž si ohříval jídlo a usnul. Policisté se do bytu dostali beranidlem

17. května 2024  11:06

Dramatickou službu měli dva ostravští policisté. Beranidlem se museli dostat do bytu v obvodu...

Útěk splašeného koně mezi diváky na dostizích vyšetřuje policie jako nedbalost

17. května 2024  11:02

Incident z minulého týdne, při kterém v diváckém prostoru dostihového závodiště v Pardubicích...

Vyhrajte balíček z řady sebamed Anti-Redness
Vyhrajte balíček z řady sebamed Anti-Redness

Minulý týden jste soutěžili se sebamedem o kosmetiku pro nejmenší. Tento týden si pojďte zahrát o péči pro vás, a to konkrétně o řadu Anti-Redness,...

  • Počet článků 13
  • Celková karma 0
  • Průměrná čtenost 1230x
Dalo by se říct, že mám nějaký zásady... Jihočech, konzervativní milovník automobilové krásy, technologie, rychlosti a historie. Jsem katolík - spíše tradicionalista. Pořád hledám svoje místo na tomhle světě. Lidí, kteří mě inspirují je nepřeberné množství. Za všechny vyjmenuji tyto: Ayrton Senna, James Dean, James Hunt, Syd Mead, Jaroslav Juhan, Oldřich Uhlík, Václav Zapadlík, Vladimir 518, Cormac McCarthy, J.R.R. Tolkien, Enzo Ferrari, Ettore Bugatti, Francisko Franco. Pro někoho dost nesourodá skupina, pro mě lidé, kteří znamenaj svět....

"God gives me strength. Life is a present that God has given us and we must treat it with care and respect." - Ayrton Senna

Seznam rubrik